2010. április 29.

Végre! Profiteroles...

Többször kacérkodtam már a profiteroles (nekem csak képviselőfánk) készítésével. Aki próbálta, az tudja, hogy nagyon vicces sütemény ez, mert ha sütése közben meresztgetjük a szemünket a sülő tésztára, azt látjuk, hogy csodamagas, csodaszép sütike készül, és már látjuk magunk előtt a szemre is kívánatos falatokat. Azonban a süti visszatámad, mert mihelyt kivesszük a forró sütőből, elkezd összeesni, mint egy gyomron vágott 3 napos lufi. Siralmas érzés...

Most újra előkerült a képviselőfánk kérdése. Eltökélten kezdtem a sütögetéshez, és aze lső rendbeli süti össze is esett, ahogy kell. De oly mértékben, hogy az alsó és felső réteg teljes egészében összeragadt, egy kb fél cm vastag gusztustalan valamivé formálódva.

Ekkor úgy döntöttem, ha már úgyis mindegy, kísérletezgetni kezdek. Ezért csak pár adagot nyomtam, és csak kis tepsire. Rájöttem, hogy a sütő hőfokával egyenesen arányosan csökken a süti életképessége. Végül kibabráltam vele. Már csak 140 fokon, inkább szárítottam, mint sütöttem a fánkocskákat, melyek emberesen csinosak és harapnivalóak maradtak.

Lehet, hogy mindenki más tudta, én nem. Tehát nem szabad forró sütőbe tenni a sütiket, hiába állítja ám ezt a receptíró! Ne higgyünk neki!

És íme, kis lelkecskéim, ezek lettek belőle. Szépek, finomak. Megint okosabb lettem...

Hozzávalók tésztához:
25 dkg liszt, 15 dkg vaj, 2,5 dl tej, 5 dkg cukor, 8tojás (szerintem ez sok, legközelebb 7-et teszek hozzá. Azt gondolom, hogy túl lágy lett, és ezért veszítette el a kinyomó cső formáját.), késhegynyi só.

A krémhez: 20 dkg cukor, 2 kanál liszt (én ehhez még tettem 2-őt), 7, 5 dl tej, 6 tojás, 2-3 csomag vanília.

A masszához a tejet a vajat, a cukrokat és a sót forraljuk fel. Azonnal adjuk hozzá a lisztet, és kavargassuk, míg az edény falától elválik. Vegyük le a tűzről, amikor félig kihűlt, adjuk hozzá egyenként a tojásokat, mindet alaposan beledolgozva a masszába.
Kinyomócsőbe töltve helyezzünk kisebb halmokat liszttel megszórt sütőpapírra. Nem túl ! forró sütőbe téve hagyjuk, hogy kiszáradjanak. A középen üregesre sülő tészta akkor jó, ha szép színt kap, kb 15-20 perc.

A krémhez a tojások sárgáját válasszuk külön, kavarjuk el a cukorral és a liszttel, csomómentesen kavarjuk hozzá a tejet, majd kavargassuk, míg megsűrűsödik. Amikor langyosra hűlt kavarjuk hozzá a keményre vert tojások fehérjét.

Egy kinyomóba tegyünk vékony, hosszú csövet. Töltsük meg a krémmel, a képviselőfánkokba beleszúrva töltsük meg a fánkokat.

Tetszés szerint porcukorral vagy olvasztott csokival díszíthetjük.


0 megjegyzés: