2010. október 6.

IV. Híres Szárhegyi Káposztavásár és Fesztivál - 2010. 10. 09



A Lázár-kastély nagyhírű pártos-csipkézett fala. Na meg a kis- (sicc!)- fiam:-)

Amikor tavaly édesanyámmal és a két csibével hároméves parajdi gyógyüdülésünk utolsó évét tervezgettem, mindenképp tervbe vetten a gyergyószárhegyi Lázár-kastélyt, mely, amellett, hogy nagyszerű építészeti remekmű, a történelem iránt erősen érdeklődő fiam fantáziáját is megmozgatta. Csak láttátok volna, mikor beléptünk a lovagterembe! :-)

Nos, egy forró vasárnap reggel elindultunk kirándulni. Időközben vettem egy székelyföldi útikönyvet, amelyben régiók szerint csoportosították a látnivalókat, jellegzetességeket. Ebben azt írta, hogy Gyergyó nyáron is hideg, s hogy az ottaniak Kis-Szibériának is nevezik. Mondom enyéimnek, pakoljunk vastagabb holmit, mire kitört a jókedv, és egész úton azzal cikiztek, hogy mi lesz, ha befagy az ablakom, és nincs nálam téli ablakmosó… Bezzeg örültek, amikor odaértünk! A parajdihoz képest jóval hűvösebb volt, és olyan szél fújt, amilyet én csak a Dallasban láttam, ahol különben állítólag mindig fúj.

A lényeg, hogy dél körül értünk oda. Az utcán összesen vagy 3 embert láttunk. Vasárnap volt. A település hangulata azonnal rabul ejtett bennünket. Anyukámmal megállapítottuk, hogy ilyen csendes vasárnapi hangulatot évek óta nem éltünk át. Valamikor, mikor még drága nagyszüleim éltek, ilyenek voltak a vasárnapok, náluk még megpihentünk.

Elindultunk a kastélyhoz, ami igazán lenyűgöző. A gyerekek jól elfoglalták magukat, múzeum, kiállítás és lovagterem is várt bennünket. A fiamat magával ragadta a hely szelleme, nagyon élveztem, ahogy gyermeki lelkecskéjében láttam, ahogyan próbálja megeleveníteni a termet, a hajdani előkelőségekkel.



Kis megkésett lovagom:-)


Kicsi lányom sem panaszkodhatott, a helyi állatvilágot bemutató kiállításról alig bírtam kirángatni. Mind a hárman belefáradtunk mire végre hajlandó volt kijönni. Hiába, valami állatvédő lesz ez a gyerek… Közben anyukám- aki mindig, mindenhol azonnal keres magának beszélgetőtársakat, egy kedves fiatal házaspártól megtudta, hogy a kastély per alatt van, az állam nem akarta visszaadni jogos tulajdonosának. Vajon van-e már valamilyen fejlemény azóta?



Imádja a lovakat:-)

Engem személy szerint, aki nagyon szeretem a házakat, lakható tereket, a kastély belseje, a tulajdonképpeni lakott szobák vettek le a lábamról. Azért mégis csak, itt valamikor nagy emberek éltek…

Felmentünk a toronyba, ahol akkora huzat volt, hogy majd levitt. Sajnos innen a szó szoros értelmében le kellett menekülnünk. A kastélylátogatás után azt hittük, jobb nem lehet. Tévedtünk. A ferences-kolostor és környéke olyan hatással volt ránk, amit másképp nem lehet szavakba önteni, mint egy spirituális élmény. A templom, a temető, a közvetlen környéke, egyszerűen lehengerlő. Az ember úgy érzi, hogy semmi rossz nem érheti, feltöltődik, erőt nyer. Ahogy sétáltunk, és nézegettük a bizony régi sírokat is, egyre kevésbé értettem, miért is olyan lelketlen a világ, mikor annyi szépség van benne.



A ferences-rendi templom előtt

Az ember életében sok helyen megfordul. Vannak helyek, ahova sosem akarunk visszamenni, és vannak olyanok is, amelyek itt maradnak bennünk. Ilyen hely lett számomra és édesanyám számára is Gyergyószárhegy.
Amikor tavaly egy fél napot töltöttünk ott, tényleg fájó szívvel jöttünk el. Ki gondolta volna, hogy épp a fél évvel később startoló Erdélyi Konyha főszerkesztőnőjének a szülőfalujában jártunk? Azt meg legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy még másfél év sem telik el, és visszatérek a Híres Szárhegyi Káposztavásár és Fesztiválra, ráadásul az a megtiszteltetés ér, hogy Irénke néni mellett részt vehetek a zsűriben! :-)

Mindig hittem a sorsban, és abban, hogy vannak dolgok – úgy néz ki helyek is – amelyeknek meg kell történniük az életünkben.



A híres felirat a bejáratnál, valószínűleg a munkálatok befejezésének időpontja

Nagy reményekkel készülök az október 9.-i eseményre. Egyrészt, mert imádom Székelyföldet. De hát, hogy ne szeretném, amikor olyan gyönyörű szavakat használnak, mint a „csombolygatás”, amit a napokban tanultam Aliztól:-) Jelentése: megtölteni a káposztát. Ugyanezt jelenti a „bögyörészés” is:-)
Másrészt, magát Gyergyószárhegyet szeretem - tudom, hogy furcsa ilyet mondani úgy, hogy csak egyszer volt ott az ember. Van még néhány ilyen hely az életemben, például a csíksomlyói templom.
Harmadrészt, valószínűleg nagy kulináris élményben lesz részem, hiszen – gondolom sokféle – finom töltött káposztát kóstolhatok meg. Amúgy Parajdról is haza „loptam” néhány praktikát, amit a Csűr fogadó kedves házinénije, Magdi néni árult el nekem, például, hogy a töltött káposztába csombort is illik tenni. Ugyancsak innen hoztam magammal a tárkony-imádatomat. Vessetek meg érte, de én addig sosem használtam tárkonyt. Édesanyám például ezzel „csábítja” apukámat krumplileves evésre, aki amúgy nem igazán van oda a krumplis ételekért.
Negyedszer, sok kedves emberrel találkozok, akiket ismerek már az Erdélyi Konyha lányai közül, Aliz, Edóka, Judit és Ottis , és olyanokkal is, akikkel még nem találkoztam, Zsuzsika, Réka, ha jól tudom Gál Edit is ott lesz, na meg Borsos Dalma. Sütő Edit sajnos nem tud eljönni:(
Ennek ellenére, van még egy ötödik érvem is, mégpedig az igazán hívogató program. Nagyon, nagyon sajnálom, hogy csibéket végül mégsem merem magammal hozni, (az időjárás előrejelzések esős időt jósolnak), pedig még édesanyám is első szóra benne volt egy gyergyói hétvégében… Sajnálom, és tudom, hogy hiányozni fognak nekem, mert tudom, hogy mindannyian vágynak.

Íme a program:

IV. Híres Szárhegyi Káposztavásár és Fesztivál
2010. október 9.

Műsorajánlat:

10,00 óra – Gyülekező a vásártéren, káposztavásár megnyitása
10,30 óra – Lovas felvonulás a káposztáskertig
12,00 óra – Népi gyerekjátékok – vásártér
14,00 óra – Káposztafőző-verseny kezdete – vásártér
Tisza Duó előadása – vásártéri színpad
Töklámpáskészítés – vásártér
15,00 óra – Macalik Ernő szakelőadása – művelődési ház
16,00 óra – „Káposztás-motoros” bemutató – jégkorongpálya
17,00 óra – Káposztasavanyítás hajdúhadházi illetve szárhegyi módra – vásártér
18,00 óra – N.A.R.A.N.CS. Együttes koncertje – vásártéri színpad
21,00 óra – Káposztabál, zenél Gál Imre és zenekara, énekel Kolcsár Endre - műv.ház

Ugye, hogy ígéretes? :-)

A szervezők, akiknél érdeklődni lehet:
Gáll Kinga – elnök, kulturális referens, „Torzsások” Turisztikai Egyesülete Tel: 00-40-740-439182

Danguly Ervin – Gyergyószárhegy Önkormányzata. Tel:00-40-728-319276



Végül egy kis ízelítő: Aliz tavalyi szárhegyi csombolygatása:-)(Kép Aliz honlapjáról:-)

Ezek után csoda, hogy így várom? :-)

5 megjegyzés:

Ildy írta...

De jó kis bejegyzés ez!
Kár, hogy nem leszek ott, és nem láthatom ezt a gyönyörű vidéket:( Köszi, hogy megosztottad velünk!

Alíz, Erdélyből írta...

Hajnalka, megint könnyekig meghatódtam ettől a hangulatos bejegyzéstől. Már alig várom, hogy találkozzunk!

Ottis írta...

Nagyon szép bejegyzés, tényleg!

Fagyal Hajnalka írta...

Köszönöm szépen!:-)
Ildy, majd elmesélem milyen a szárhegyi töltött káposzta:-)

4Gyerek írta...

jajj-jajj-jajjjjjj....és erre sem megyek. nem mehetek.
na, majd Sedith-tel vígasztaljuk egymást. remélem a távolmaradók valami írásos-fényképes kárpótlást kapnak. hasonlóan a fenti bejegyzéshez. mert aki nem járt még Szárhegyen, s ez a leírás sem hozza meg a kedvét, az...az....na, vegye a fáradtságot s mégiscsak menjen el.
én már voltam, tehát tudom miről írt Hajnalka.