2011. március 18.

Almás, fahéjas-habos sütemény


Marcsi süteményét látva, egy olyan rég nem tapasztalt érzés lett úrrá rajtam, amit valamikor gyerekkoromban éreztem, amikor a nagymamám, anyukám konyhájában valami nagyon finom sütemény készült. Azonnal eldöntöttem, hogy elkészítem.
Nem csalódtam. A tésztája omlós, és nagyon finom, a töltelék egy picit édes, vagy csak a tetejére kerülő habbal együtt az. Legközelebb kicsit kevesebb cukrot teszek hozzá. A lényeg, hogy az összhatás amolyan békebeli, házi íz, enyhén fahéjas beütéssel.

Regélhetnék még róla...

Fél adagot készítettem, de már igyekeznem kellett a fotózással - a hab még száradhatott volna rajta egy kicsit - mert a gyerkőcök rájárnak.

Tényleg finom, teljes szívemből ajánlom bárkinek, aki szereti az igazi, régi, házias ízeket! :-)

Hozzávalók

50 dkg liszt, 25 dkg margarin, 2 tojás sárgája, 2 dl tejföl, 2 dkg élesztő, 1 sütőpor.
A töltelékhez 2 kg savanykás alma, 15-20 dkg cukor, 2 csomag vaníliás cukor, egy citrom reszelt héja (én pár csepp levet is tettem hozzá, nem találtam elég savanykásnak)ízlés után fahéj, fél maréknyi zsemlemorzsa.
A tetejére a 2 tojás fehérje, kb.20 dkg cukor.

Először készítsük el az almát, hogy legyen ideje kihűlni, míg a tésztát begyúrjuk. Az almákat mossuk meg, hámozzuk, vágjuk kisebb darabokra. Dobjuk kevés zsiradékra, majd a cukrokat hozzáadva fedő alatt pároljuk, majd amikor az alma megpuhult, a fedőt levéve süssük, míg a leve elfő, és egy aranyszínű, illatos keveréket kapunk. Ekkor forgassuk hozzá a fahéjat, a citromhéjat, tegyük félre hűlni.













A tésztához a hozzávalókat gyúrjuk össze. Osszuk két részre úgy, hogy az egyik kisebb nagyobb maradjon. Ezt nyújtsuk ki, majd helyezzük a kikent, vagy papírral kibélelt tepsibe. Szórjuk meg morzsával, majd terítsük rá a maradék morzsával simára kavart tölteléket. A kisebb tésztát is nyújtsuk ki, majd borítsuk be vele a tölteléket. Kicsit nyomkodjuk rá, majd villával sűrűn szurkáljuk meg, hogy ne púposodjon fel sütés közben. Közepesen előmelegített sütőben szerintem gyorsan elkészül. A hab nélkül is igen finom.

A habhoz egy edényben forraljunk vizet, egy másikba, amelyik illeszkedik a vizes edényre kezdjük el verni a tojások fehérjét. Amikor kb. félkemény, illesszük a tűzről levett, gőzölgő edényre, majd mixerrel verjük tovább, közben lassan adagoljuk hozzá a porcukrot. Sose tegyünk egyszerre sok cukrot, és mindig dolgozzuk ki jól. Akkor jó, ha a mixert kiemelve belőle megmarad a hab, nem folyik vissza. Még melegen terítsük a tésztára.
Fahéjjal, csokireszelékkel is megszórhatjuk, de anélkül is mutatós.

Nagyon jó étvágyat kívánok hozzá! :-)

6 megjegyzés:

Kati írta...

Mi is szoktunk ilyen almás sütit készíteni.

Fagyal Hajnalka írta...

Tényleg? :-) Én nem ismertem:-)

zsuzsiga írta...

Egyik kedvencem nekem is. Hajnalka, meglepetes var rad, nalam!

Nea írta...

Kérlek, nézz be hozzám, van számodra egy kis díjacskám.

Gál Edith írta...

Nagyon mutatós és finom is lehet...:)

Névtelen írta...

Az élesztőt nem kell futtatni? Éva