2011. július 20.

Tömény, tömény suhajda


Emlékszem, hogy az átkos után, amikor megjelent az üzletben a suhajda, akkori barátnémmal mind azt vettünk, ha ki akartunk rúgni egy kicsit a hámból. Már akkor is igen tömény volt, így egyszerre rögtön egy darabot vettünk belőle, de tény, annak, amire szántuk megfelelt: a csokiéhségünket ott helyben orvosolta, egy ideig gondolni sem akartunk rá.
Ma, miközben a neten olvasgattam, találtam egy utalást arra, hogy a suhajda gyakorlatilag egy magyar cukrászdinasztia csokigyártó sarjának, Suhajda Jánosnak a találmánya, aki az 1800-as évek végén született. Nosza, rögtön ihletet kaptam, hiszen azt még annak idején kiokoskodtuk, hogy nem nagy kunszt az elkészítése (persze akkoriban, étcsoki híján nem is volt olyan egyszerű.)

Estére össze is dobtam néhány suhajdácskát. Nem használtam hozzá receptet, de egészen élethűlett. Finom. És tömény. Nagyon, nagyon tömény. Csokis-csoki.

Összetördeltem 20 dkg étcsokit, ezt egy lapos kanálnyi vajjal és kb 1 kanálnyi olajjal szép folyékony csokoládévá olvasztottam. Közben egy kocka vajat habosra kavartam 2 cukordarálónyi porcukorral és 2 kanálnyi kakaóval, majd a csokiból hozzáadott 2 kanálnyi csokival, és ízlés szerint rummal. A megolvadt csokiból, olajjal kikent kosárka formák aljára kanalaztam, hogy elfedje az alját, majd betettem a hűtőbe dermedni. Amikor elkészült, rákanalaztam a krémből, úgy igazgattam, hogy körben annyi hely maradjon, hogy a csokival körbecsorgathassam, így gyakorlatilag falat vontam a krém köré. A tetejét elsimítottam, majd csokival azt is bevontam. Be a hűtőbe.

Miután megszilárdult, a kosárkákat fejjel lefelé forró víz alá tartottam úgy 2-3 másodpercig, ettől picit megolvadt a csoki, és könnyedén kiborítottam.

Nos, ennyi. Épp olyan finom, mint az üzletben kapható, nagyon gyorsan elkészül. És csokifaló hangulatban tuti eltölt. Én legalábbis egy fél suhajdánál többet nem bírtam megenni belőle, pedig szeretem a csokit.

7 megjegyzés:

Borga írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
4Gyerek írta...

most nagy csoki kultúráltalanságra (izé, nem is tudom hogy akarom fogalmazni) vall, ha nem ismerem ezt?
bár tömény a leírás alapján, azt be kell vallani.

Adél írta...

Tömény,de finom.A kislányom nagy csokiimádó,biztos szeretné.

Éva írta...

Nagyon finom lehet, egy kicsit valóban tömény.Nem is gondoltam volna hogy a kosárkákba is lehet ilyet csinálni. Ha kiéhezem édességre kipróbálom!

Éva írta...

Hajnalka nézzél már be hozzám van számodra egy díj!

Unknown írta...

Tegnap kipróbáltam, nagyon de nagyon finom. És egyszerű. Ezentúl gyakran lesz a menüben, nagyon köszönöm a receptet.

Unknown írta...

Ebből a receptből hány db.suhajda jön ki?